Voor hulpverleners

U hebt een cliënt met (financiële) problemen die hem/haar boven het hoofd groeien. Het leefgeld is op, en de voorraadkast is leeg? De wasmachine kapot, maar geen geld voor een nieuwe (tweedehands)? Zorgkosten kunnen niet worden voldaan? Rekeningen zijn al lange tijd niet betaald en afsluiting van gas, water en licht dreigt? Of wellicht heeft uw cliënt helemaal geen onderdak meer.

Bovenstaand zijn een paar voorbeelden, waarbij de PCI uw cliënt wellicht kan ondersteunen.

De PCI biedt vanuit waardigheid, solidariteit, zelfredzaamheid en algemeen welzijn, individuele hulpverlening aan mensen in Enschede, die aan de onderkant van de samenleving terecht zijn gekomen.

De PCI luistert naar het probleem, geeft advies, verwijst eventueel door en biedt in acute probleemsituaties kortstondig financiële en/of materiële hulp, die zoveel mogelijk gericht is op lange termijn oplossingen.

De PCI maakt geen onderscheid naar geloof of levensovertuiging, huidskleur, taal, geslacht, geaardheid of cultuur.

Wat kunt u doen?

Zoekt u hulp voor uw cliënt? Stuur dan een e-mail naar secretaris@caritasenschede.nl. U krijgt dan zo snel mogelijk een reactie.

U, of uw cliënt, kunt ook bellen naar de Telefonische Hulpdienst. Dit is een samenwerkingsverband van de PCI en de Protestantse Diaconie Enschede. Zij is bedoeld voor inwoners van Enschede die tijdelijk in een moeilijke situatie verkeren. Vrijwilligers staan klaar om deze mensen te helpen:

  • Zij kunnen uw cliënt tijdelijke materiële hulp bieden.
  • Zij kunnen uw cliënt adviseren en eventueel doorverwijzen
  • Zij bieden een luisterend oor
  • Zij kunnen contact leggen voor een pastoraal gesprek

U kunt de Telefonische Hulpdienst bereiken op werkdagen van 18.00 tot 21.00 uur op telefoonnummer 06 – 38 76 50 54. Een boodschap inspreken kan ook, dan wordt u teruggebeld.